18.5.2018

Open työaika murroksessa

Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

SUSANNA JOKIMIES
Soolibooli 3/18

Ammatteja häviää, joten säilyykö opettajan ammatti? Useimmat uskovat, että opettajan työ säilyy, mutta työn luonne muuttuu.

Opettaminen on muuttunut jo nyt yksilöllisemmäksi. "Kaikille samaa samaan aikaan" on vaihtumassa yksilölliseksi ja eriytetyksi oppimisen ohjaamiseksi. Arviointi on muuttunut jatkuvaksi ja monipuolisemmaksi ja erilainen yhteistyö on määrällisesti kasvanut. Oppituntien ulkopuolinen työ on lisääntynyt, mutta nykyinen työaikajärjestelmämme ei tätä työn muutosta riittävästi tunnista.

Tällä hetkellä perusopetuksessa lähes kaikki opettajat ovat opetusvelvollisuustyöajassa. He saavat palkan sen perusteella, miten paljon he pitävät oppitunteja. Lisäksi korvataan tietyt erikseen sovittavat tehtävät. Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on sopinut mallista, jossa määritellään vuodelle tietty määrä työtunteja. Palkka lasketaan vuosityöajassa kaikkien työtuntien, ei pelkästään oppituntien mukaan, jolloin oppituntien laskemisesta siirrytään työtuntien laskemiseen. Tällöin työtunneissa huomioidaan oppituntien esi- ja jälkityöt, arviointityö, kokoukset, tapaamiset, kouluttautumiset ja kaikki muut opettajalle määrättävät työtehtävät.

Kokeiltavassa vuosityöaikakokeilussa tehdään suunnitelma, johon kirjataan kaikki opettajan työtehtävät ja niihin varattu työaika. Työnantaja vahvistaa sen ennen luku- tai työvuoden alkua. Lukuvuoden aikana opettaja pitää kirjaa siitä, paljonko työaikaa kuluu työtehtävien hoitamiseen. Esimies seuraa suunnitelman toteutumista ja tarvittaessa työaikasuunnitelmaa muutetaan.

Kokeilussa perusopetuksen opettajan vuosityöaika on 1 520 tuntia ja 38 työviikkoon jaettuna työtä olisi 40 tuntia viikossa. Tämä rajaisi siis määrän, johon opettajan kaiken työn olisi mahduttava. Ylimenevästä ajasta maksettaisiin erikseen palkkaa.

On tärkeä muistaa, että kyse on kokeilusta. Saatujen kokemusten perusteella on tarkoitus arvioida, kuinka työaikamalleja jatkossa tulisi kehittää. Kokeilu voi vaikuttaa uudelle opettajalle haastavalta tai vaikeasti hahmotettavalta. Se edellyttää myös kykyä arvioida omaa työtä ja omaa työaikaa.

Perusopetuksen vuosityöaikakokeilu herättää myös paljon huolta. Ongelmia syntyy, jos opettajan työhön nousee uusia tehtäviä, joille ei ole nykyisessä järjestelmässä palkkaperusteita ja opettaja päätyy tekemään työtä korvauksetta omalla ajallaan. Loppupeleissä kyse on siitä, että kaikki opettajan työ on arvokasta, josta kuuluu saada korvausta.

LÄHDE JA LISÄTIETOA
OAJ: Perusopetuksen vuosityöaikakokeilu

 


Lisää aiheesta

23.4.2025

Lakkovaroitus Tampereen yliopistoon – SOOL mukana

Yliopistojen työehtosopimuksesta ei ole saavutettu ratkaisua ja neuvottelujen vauhdittamiseksi työntekijöitä edustavat järjestöt ovat jättäneet Tampereen yliopistoa koskevan lakkovaroituksen. Lakko toteutuisi 7. toukokuuta.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

13.4.2025

Jani Siirilä SOOLin puheenjohtajaksi

Helsingissä 12.–13. huhtikuuta kokoontunut opettajaksi opiskelevien liittokokous valitsi liitolle uuden puheenjohtajiston ja hallituksen sekä hyväksyi muun muassa uudistetun Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

Jaa sivu somessa

Tweet