10.2.2021

Kansankynttilät norminpurkutalkoissa

Blogi | AINO YLIPIESSA


Luokanopettajaksi opiskeleva Aino Ylipiessa oli toinen Openteri 2021 -kalenterin projektipäälliköistä.

”Vastuu teijän lapsista”. ”Opetan joskus sinunkin lapsiasi”. Tämäntyyppisiä lausahduksia näkyy monien opeopiskelijoiden haalarimerkeissä ja talvipäivähurmoksesta postattujen kuvien hashtageissä. En ole nähnyt (korjatkaa, jos olen väärässä) lääkisläisten haalareissa ”leikkaan sinunkin polvesi” -merkkejä tai #rakennansinunkintalosi -kuvatekstejä rakennusalan opiskelijoiden juhlakuvissa.

Meillä opeopiskelijoille on ominaista heittää läppää ja vakuutella, että meistä tulee päteviä ammattilaisia, vaikka tykkäämmekin tanssia pöydillä. Varhaiskasvatuksen opettajat pelkäävät törmäävänsä baarissa kasvatettaviensa vanhempiin, aineenopettajat omiin opiskelijoihinsa. Mielikuva kurissa ja nuhteessa elävästä kansankynttilästä istuu tiukassa meidän ja muiden mielissä.

Välillä tuntuu, että se, millainen opettajan pitää olla, on kaikkien muiden, paitsi opettajan itsensä asia. Viime syksynä saimme Jyväskylässä luokanopettajaopiskelijoiden kesken idean herätellä henkiin Openteri-nimeä kantava seinäkalenteriprojekti, jonka tuotot lahjoitetaan Mieli ry:lle lasten ja nuorten mielenterveyden edistämiseen. Openterin avulla halusimme omalta osaltamme näyttää, että opettaja saa olla juuri sellainen kuin on ja tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä Suomen lain puitteissa haluaa: vaikka sitten riisua vaatteet poseeratakseen hyväntekeväisyyskalenterissa.

Viime aikoina mediassa on keskusteltu sukupuolinormeista koulumaailmassa ja tämä oli myös meidän kalenterissamme kantava teema: älä oleta. On tärkeä muistutus meille kaikille, että jokainen oppija ja opettaja saa itse määritellä tai olla määrittelemättä, kuka on. Edelleen erilaisissa yhteyksissä välillä vihjaillaan, että esimerkiksi opettajan kuuluminen seksuaalivähemmistöön olisi jollain lailla yhteydessä hänen opetustyönsä sisältöön.

Harvemmin kuulee kuitenkaan epäilyjä siitä, että opettaja yrittää kylvää haitallista heteropropagandaa oppilaisiinsa. On surullista, että yhteiskunnassamme opettaja joutuu miettimään, epäileekö joku hänen seksuaalisen suuntautumisensa vaikuttavan työn laatuun. Esimerkiksi perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan jokaisen peruskoulussa opettajana toimivan tehtävänä on lisätä ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja kehittää oppilaan käsitystä omasta seksuaalisuudestaan.

Seksuaalikasvatuksen eurooppalaisissa standardeissa linjataan, että jo 4–6-vuotiaille tulisi kertoa erilaisista ihmissuhteista, myös saman sukupuolen edustajien välisistä. Sillä, ketä opettaja vapaa-ajallaan pussailee, ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus laadukkaaseen seksuaalikasvatukseen.

Projektia starttaillessa odotimme jännityksellä, millaisen vastaanoton kalenteri teemoineen saa. Openteri oli tehty kerran aiemmin jokunen vuosi sitten pientä kohua aiheuttaen ja keskustelupalstoilla oli suurin piirtein mietitty, saavatko nämä kalenterissa poseeranneet tulevat opettajat töitäkään. Itse tuumin, että mikäli tämä projekti estää työllistymiseni, en oikeastaan halua tehdä opettajan töitä.

Jollemme itse ole valmiita rikkomaan opettajuuteen liitettyjä tunkkaisia normeja, ei sitä kukaan muukaan puolestamme tee. Somekommentti, jossa meitä syytettiin ”yhteiskunnan moraalisesta rappiosta ja epäsiveellisestä sanomasta” herätti lähinnä huvittuneisuutta. Minun tunteisiini vetosi palaute, jossa meitä kiiteltiin tienraivaajina, koska asiat eivät muutu itsestään.

Kun joku kertoi lähteneensä Openterin rohkaisemana itse mukaan vastaavanlaiseen projektiin, minulle konkretisoitui, että kalenterillamme on oikeasti merkitystä muillekin kuin tekijöilleen. Olin myös aika ylpeä. Ylpeä meistä ja muista nykyisistä ja tulevista opettajista, jotka omalta osaltaan ovat valmiita toimimaan normeja tarkastellen, ravistellen ja purkaen. Niin toimii tämän päivän kansankynttilä.

Openteri-projektiin voit tutustua Instagramissa @openteri2021 tai Facebookissa @Openteri.


Lue myös:
Ironinen tapaustutkimus opettajiin kohdistuvista vaatimuksista (Soolibooli 5/2014)


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet