Vakan aloituspaikat kasvussa – miten käy opintojen laadun?

Varhaiskasvatuksen opettajien tutkinnon aloituspaikkamäärät ovat nousseet pikkuhiljaa vuosien saatossa suuriin lukemiin. Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen kentällä on pulaa pätevistä varhaiskasvatuksen opettajista, ja maan hallitus on pyrkinyt helpottamaan tätä tilannetta lisäämällä opiskelupaikkoja varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoon.
Julkaistu:

AINO SOUKKALA
Opeopiskelija 4/25

Kuva: Unsplash.

Esimerkiksi Helsingissä suomenkieliseen varhaiskasvatuksen opettajien päivätoteutukseen otettiin sisään 200 uutta opiskelijaa, kun samaisen tutkinnon edellisen vuoden opiskelijoiden sisäänottomäärä oli 140. Samalla, kun opettajankoulutuslaitosten sisäänottomääriä on nostettu merkittävästi korkeammalle, on joidenkin kaupunkien hakijamäärät laskeneet merkittävästi. Tästä esimerkkinä Joensuussa kanditoteutuksen opiskelupaikkoja on syksyllä 2025 jäänyt täyttämättä 22 ja Raumalla 46. 

Varhaiskasvatuksen maisterintutkinnon paikat on kyllä saatu täytettyä lähes poikkeuksetta jokaisessa kaupungissa. Kuitenkin kampusten tilaresurssit pysyvät esimerkiksi Helsingissä ennallaan siitä huolimatta, että opiskelijoita tulee valtavasti enemmän kampuksille. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden ainejärjestöt ovatkin olleet tiiviissä yhteistyössä opintosuuntien kanssa siitä, miten kaikille opiskelijoille saataisiin taattua laadukkaat opinnot.

Opintosuuntien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys onkin kasvanut entisestään, sillä ainakin Helsingissä yhteinen huoli on pistänyt opiskelijaedustajia ja opintosuunnan opettajia yhdessä pohtimaan ratkaisuja tilahaasteisiin. 

Lähiopetuksen karsiminen heikentää opintoihin kiinnittymistä

Suurena huolenaiheena on tällä hetkellä se, että varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnossa melkein kaikki luennot toteutetaan etäyhteyksin ja vain ryhmätunnit ovat läsnäolopakollisia. Näin ollen vakaopeopiskelijat eivät usein pääse näkemään muita vuosikurssilaisiaan, kuin vain opintojen ulkopuolella tapahtumissa. 

Lähiluennot olisivat myös opintojen kiinnittymisen kannalta tärkeitä, sillä pelkästään omasta kotiryhmästä ei välttämättä löydä haluamaansa opiskeluseuraa, jota taas muista kotiryhmistä saattaisi löytyä. On ihan luonnollista, että löytäessään kaltaisiaan kavereita ylipistosta, kiinnittyy paremmin opintoihin ja opinnot tullaan suorittamaan loppuun saakka. 

Opiskelupaikkojen lisäämisen kaikki lieveilmiöt, kuten vaikutus opintojen laatuun, opiskelumotivaatioon ja valmistumisaikaan, tulevat luultavasti näkymään vasta muutaman vuoden päästä, mutta välittömät reaktiot, kuten lähiluentojen muuttuminen etäluennoiksi näkyy jo kaikilla vuosikursseilla. On siis hyvä, että alalle koulutetaan lisää osaavia opettajia, mutta opintojen laatua täytyy tarkkailla näin suurista opiskelijamääristä puhuttaessa.

Asiasanat

Tutustu kattaviin jäsenetuihisi!

SOOLin jäsenet saavat omien jäsenetujen lisäksi lähes kaikki Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n jäsenedut.

Tsekkaa edut