17.11.2016

Koulu on osa kulttuuria, ei jotain jota voi ostaa kaupasta

Pohjoismaiden opeopiskelijat keskustelivat Oslossa muun muassa PISA-testauksen mielekkyydestä.

SANNA ÅMAN & KALLE LIUSKI
Soolibooli 5/16

NLS Studerandeforum 2016: "We are the ones who will educate and form the future of major capital – the children and youth. The policymakers and instances effecting education should listen to us when making changes in the educational system."

Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna SOOLin hallituksen viisihenkinen delegaatio osallistui Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS) Studerandeforumiin kuvankauniissa Oslossa. NLS on pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistyöneuvosto, joka mahdollistaa vuotuisen Studerandeforumin kokoontumisen.

Tapaamiseen osallistui edustajia useimmista pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden järjestöistä vaihtamaan ajatuksia opettajankoulutuksen tiimoilta.

Tänä vuonna tapaamiseen osallistuivat meidän lisäksemme toinen suomalainen liitto, Finlands Svenska Lärarstuderandes Förening FSLF, Ruotsin kaksi opettajaopiskelijajärjestöä Lärarförbundet Student ja Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, Tanskan Pædagogstuderendes Landssammenslutning sekä isäntämaan Pedagogstudentene.

PISA – poliittinen projekti?

Tiiviissä kaksipäiväisessä seminaarissa pääsimme tutustumaan muiden opeopiskelijajärjestöjen toimintaan ja organisaatioihin. Seminaarissa pääsimme keskustelemaan ja luomaan uusia tulevaisuuden visioita pohjoismaiseen yhteistyöhön.

Viikonlopun aikana saimme kuulla luentoja niin englanniksi kuin norjaksi. Pisa-tutkimuksesta meille luennoi Oslon yliopiston professori Svein Sjøberg, joka on luonut uraa erilaisten kansainvälisten testausten parissa.

Anonyymi testaus ei hyödytä yksittäistä oppijaa,
eivätkä testin tehtävät ole motivoivia.

Pisakriittisen Sjøbergin mielestä PISA ei ole pedagoginen, vaan täysin poliittinen projekti, jolla vaikutetaan monessa maassa koulutuspolitiikan päätöselimissä. Kaikissa muissa Pohjoismaissa vaikutus on suuri, lukuun ottamatta Suomea.

Sjøbergin mielestä anonyymi testaus ei hyödytä yksittäistä oppijaa, eivätkä testin tehtävät ole motivoivia. Kiinnostus suoriutua kokeesta ei ole kovin korkealla, paitsi esimerkiksi Koreassa ja Japanissa, missä pyrkimys on aina suoriutua mahdollisimman hyvin annetuista tehtävistä.

Edellinen PISA-tulos säikäytti Norjan, Ruotsin ja Tanskan, jotka olivat keskivertomaiden joukossa. Esimerkiksi Norjassa PISA-tulosten seurauksena oppilaitosten opetussuunnitelmat menivät täysin uusiksi ja alettiin hyödyntää kansainvälisiä testauksia.

"Koulu on osa kulttuuria, ei jotain jota voi ostaa kaupasta", sanoi Sjøberg, jonka mielestä koulujärjestelmää ei voi suoraan kopioida menestyjämaista, kuten Suomesta tai Taiwanista, sillä kulttuurin vaikutus kouluun on valtaisa.

Kulttuurin takia tietty koulutusmalli ei toimi toisessa maassa samalla tavalla. Koulutusvienti on Suomessa suurta, sillä esimerkiksi arabimaiden opettajia tulee Suomeen oppimaan meidän koulutusjärjestelmästämme.

Putoaako Suomi?

Ihana Svein Sjøberg, joka suomalaisten iloksi piti oman luentonsa norjan sijaan englanniksi. Hyvä Svein!

Seuraavat PISA-tulokset julkaistaan 6. joulukuuta ja Suomen odotetaan putoavan muutaman sijan alaspäin. Media näyttelee isoa osaa siinä, kuinka PISA-tuloksiin tullaan reagoimaan.

Sjøbergin esimerkkien mukaan edellisten PISA-tulosten julkaisun jälkeen media uutisoi Norjassa ja Ruotsissa huonosta menestyksestä yhtä traagisesti kuin urheilun dopingkäryistä.

Suomen kärkipaikka PISA-tutkimuksissa on avannut meille mahdollisuuksia laajaan koulutusvientiin. Tulevat tulokset määrittävät hyvin pitkälle sen, kuinka suuressa mittakaavassa Suomen koulutusvienti tulee tulevaisuudessa jatkumaan.

Kiinnostaako enää ketään maa, joka tippuu mitalikolmikon ulkopuolelle?

PS. Suomi sai kunnian järjestää seuraavan NLS Studerandeforumin lokakuussa 2017.


Lisää aiheesta

12.5.2025

Mul on sulle tavoitteista asiaa

SOOLin liittokokous hyväksyi uudistetun ja päivitetyn Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman käytettäväksi opettajankoulutuksen kehittämiseen paikallisessa ja valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tavoiteohjelmaan on kirjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset opettajankoulutuksen kehittämistarpeista.

11.5.2025

Ajattelen, siis olen – epäilen, siis opin

Opettajaopinnoissa tulisi voida tarkastella kriittisesti kasvatusta, oppimista sekä järjestelmän rakenteita.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

Jaa sivu somessa

Tweet