23.1.2015

Valoa kohti ja tuulta päin

Opiskeluajasta voi saada niin paljon muutakin kuin pelkän oppiarvon.

MAIJU LAURILA
Soolibooli 1/15 pääkirjoitus

Päivä pitenee kevättä kohti, todennäköisesti myös työpäivä. Vuodenvaihteessa on levätty ja kerätty voimia kevätlukukautta varten. On ehditty vähän katsoa taakse ja suunnitella tulevaa. Monille keväästä on tulossa kiireinen. Toiset suunnittelevat jopa valmistuvansa, mukaan lukien allekirjoittanut sekä sivun 17 kirjoittaja. Ahkeraa työtä tehdään ympäri Suomen, muun muassa Turussa, missä talvipäiväjärjestelyt ovat kovassa vauhdissa. Talvipäivien aikaansaamiseksi tarvitaan yhteistyötä ja ahkerointia, josta hiukan infoa löytyy tästäkin lehdestä. Itse odotan innolla kevätkauden toimintaa, ja Talvipäiviä myös!

Eduskuntavaalit kuuluvat tähän kevääseen. Toivon, uskon ja oletan, että myös opeopiskelijat valmistautuvat vaaleihin nostattamalla keskustelua opetus- ja kasvatusalaa koskevasta päätöksenteosta ja pohtimalla ketä kannattaa Arkadianmäelle päästää meidän asioistamme päättämään. Eduskunta päättää myös opetusta- ja kasvatusta koskevasta lainsäädännöstä – ajankohtaisimpana varhaiskasvatus – sekä rahoituksesta, jotka vaikuttavat suoraan tulevien opettajien arkeen ja työoloihin. Tulevaisuuden aktiiviset ja yhteiskunnallisesti osallistuvat, siis äänioikeuttaan harkiten käyttävät opettajat kasvattavat tulevaisuuden aktiivia kansalaisia. Koulutuksen on oltava tärkeä puheenaihe vaalien alla.

Luvassa on siis paljon työtä. Työ on helpompaa kun siitä nauttii. Tässä lehdessä puhutaankin paljon yhteisöllisyydestä ja yhteistyötä. Juttua löytyy ainejärjestöjen välisestä yhteistyöstä, opetusharjoittelun yhteistyöstä, alakohtaisesta yhteistyöstä, koulun, kodin ja kollegoiden yhteistyöstä sekä ainejärjestön ja kuntapäättäjien välisestä yhteistyöstä.

Opiskeluaika on mahdollisuuksien aikaa. Tässä lehdessä Samuli Heino ja Joonas Molkkari viittaavat opiskeluaikana hankittuihin kokemuksiin, joita muistella eläkeiän kynnyksellä tai kiikkustuolissa. Useimmiten nämä kokemukset on koettu yhdessä tovereiden kanssa. Yhdessäolo ja yhdessä tekeminen on SE juttu! Kevään kiireissä aion antaa entistä enemmän arvoa yhdessä tekemiselle ja ihmisten aidolle kohtaamiselle, niin järjestötyössä kuin omissa vaiheissanikin. Nyt kun kevätlukukausi on aluillaan, päätän että tästä keväästä tulee aktiivinen, osallistuva ja tarmokas opiskelijakevät, joka todellakin muistetaan! Opiskeluajasta voi saada niin paljon muutakin kuin pelkän oppiarvon.


Lisää aiheesta

9.5.2019

Uskottavampaa edunvalvontaa

Vuoden opeopiskelijaksi 2019 valittu Wilson Nuckols opiskelee luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa ja hänen valintaansa oli esittänyt kasvatustieteen opiskelijoiden ainejärjestö Peduca ry. Tänä vuonna valinnassa painotettiin ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.

9.5.2019

Kaikki poistuvat palautetuokiosta voittajina

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Kai Bruun ohjaa luokanopettajien opetusharjoittelua Viikin normaalikoulussa Helsingissä. Valintaperusteluissa korostui Bruunin taito antaa palautetta ja kuunnella opiskelijoita.

9.5.2019

SOOLin 70-luku: Miten luokan- ja aineenopettaja­opiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä SOOL on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1995, jolloin Suomen Lastentarhanopettajaksi Opiskelevien Liitto (SLOL) ja SOOL yhdistyivät. Aineenopettajaksi opiskelevien Suomen Auskultantit ry (SA) ja alun perin vain kansakoulun- ja luokanopettajaopiskelijoita edustanut SOOL yhdistivät voimansa jo vuonna 1981. Tässä historiapläjäyksessä kurkistetaan SOOLin 70-lukuun, jolloin yhteiskuntatietoisuuden heräämisen ja toiminnan uudelleenarvioinnin seurauksena luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n.

9.5.2019

Mitä kuuluu 70-vuotias SOOL?

Rakas SOOL saavuttaa tänä vuonna 2019 kunnioitettavan 60 vuoden iän. Kymmenen vuotta sitten liiton aktiivit pohtivat kirjeen muodossa, mitä SOOLille kuuluu 60 vuoden iässä. Iloksemme voimme heille todeta, että hyvää kuuluu. Monet tänä päivänä SOOLin arkeen kuuluvat asiat olivat vielä vuonna 2009 vain ”villejä visioita”.

9.5.2019

Maailman merkityksellisin työ

Panostamalla opettajien työelämään saadaan myös motivoituneimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat hakeutumaan ja sitoutumaan opetusalalle.

Jaa sivu somessa

Tweet