11.5.2023

Opettajuuteen kuuluu paljon

Mitä opettajuus sinulle tarkoittaa?

ENNI KESKI-SAARI
Opeopiskelija 2/23 pääkirjoitus

OPETTAJA, OHJAAJA, kasvattaja. Nämä ovat monelle opeopiskelijalle keskeisessä osassa osana omaa opintojen aikana rakentuvaa ammatti-identiteettiä. Mutta mitä opettajuus, ohjaajuus ja kasvattajuus oikein tarkoittavatkaan?

Omalla kohdallani opettaja-identiteetin rakentuminen on johtanut kiinnostuksen nousuun koulutusta koskeviin päätöksiin politiikassa. Eduskuntavaalit ovat nyt ohi ja tämän lehden ilmestyessä ehkä hallitusneuvottelutkin jo käyty. Vielä vajaat puoli vuotta sitten oli epävarmaa, mitkä teemat tulevat olemaan vaalien kärkiteemoja ja tuleeko koulutus olemaan yksi niistä. 

KOULUTUS PÄÄTYIKIN olemaan keskeisessä osassa vaaleja. Vaalien alla puolueet olivat hyvin yksimielisiä (keskustaa lukuunottamatta) siitä, että koulutuksesta ei tule leikata, ja monet puolueet olivat myös sitä mieltä, että siihen tulisi panostaa. Saa kuitenkin nähdä, jäävätkö koulutuslupaukset vaaliajan juhlapuheiksi vai pidetäänkö omista lupauksista ­kiinni.

Hallitustunnusteluissa esitetyissä kysymyksissä kysyttiin muun muassa puolueiden toimia suomalaisen osaamis- ja koulutustason nostamiseen sekä luku-, kirjoitus- ja laskutaidon vahvistamiseen. Suoraa kysymystä koulutukseen lisättävistä kohdennetusta rahoituksesta ei tullut, saati suoraa sitoumusta leikkaamattomuuteen. Vuosia sitten koulutukseen tehdyt suuret leikkaukset ovat tosin seurauksillaan toivottavasti avanneet poliitikkojen silmät ymmärtämään, että koulutuksesta ei ole varaa leikata – päinvastoin tulevalla vaalikaudella koulutukseen tulisi panostaa. 

Tulevana opettajana on mielenkiintoista seurata, miten tuleva hallitus muotoutuu ja millaisia päätöksiä tehdään.

VOISIN SIIS sanoa, että osa opettajuuttani on kiinnostus koulutukseen liittyvästä päätöksenteosta. Opettajuus tarkoittaa minulle myös monia opettajuuteen liittämiäni asioita, kuten turvallisen ympäristön luomisen, välittämisen ja tukena olemisen auttaen lapsia ja nuoria oppimaan. Opeopiskelijuuden kautta liitän myös opettajuuteen yhteisöllisyyden tunteen. 

Kirjoittaessani tätä on SOOLin liittokokouksessa juuri valittu liitolle uusi hallitus. Kun opeopiskelijat kokoontuvat yhteen, on se sitten Talvipäivillä tai muissa tapahtumissa, tunnelma on lämmin ja yhteisöllinen. Toivon tämän yhteisöllisyyden tunteen jatkuvan myös työelämään. Tulemme opettamaan lapsia ja nuoria eri koulupolun tasoilla ja sen ulkopuolella. Opettajina tuemme toistemme tehtäviä oppijoiden polulla seuraaviin elämänvaiheisiin. Se jos jokin on yhteisöllistä.

Mitä opettajuus sinulle tarkoittaa?


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet