21.3.2014

Varhaiskasvatuslaki tuotava nykypäivään

SOOLin mielestä varhaiskasvatuslakia valmistelleen työryhmän esitys ei sisällä riittäviä uudistuksia. Muun muassa alan ammatti- ja koulutusrakenne tulisi selkiyttää, jotta henkilöstön koulutus parhaiten tukisi lasten tarpeita ja varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita. Laki varhaiskasvatuksesta ja perhepäivähoidosta pitäisi tuoda nykypäivään, eikä juuttua vanhoihin käsityksiin tai tämänhetkiseen taloustilanteeseen.

KANNANOTTO

SOOLin mielestä varhaiskasvatuslakia valmistelleen työryhmän esitys ei sisällä riittäviä uudistuksia. Hallinnon siirron myötä varhaiskasvatus lakkasi olemasta sosiaalihuoltoa ja on nyt osa suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää. Tuleva laki täytyy tuoda nykyaikaan niin nimen kuin sisällönkin puolesta ja sen täytyy perustua varhaiskasvatukseen eikä vanhaan määritelmään päivähoidosta. Varhaiskasvatuslain luomiseen on lähdettävä rohkeasti, tulevaisuuteen katsoen, eikä juuttua vanhoihin käsityksiin tai tämänhetkiseen taloustilanteeseen. Varhaiskasvatus on investointi tulevaisuuteen.

SOOL esittää uuden lain nimeksi Laki varhaiskasvatuksesta ja perhepäivähoidosta, jotta jo lain nimestä tulisi selkeästi ilmi, mitä se koskee. Varhaiskasvatus on suunnitelmallista, tavoitteellista pedagogista toimintaa ja se toteutuu parhaiten kasvun, kehityksen ja oppimisen muodostaman kokonaisuuden kautta. Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus ja sen tavoitteena on turvata koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen.

Lapsiryhmien tulee olla kiinteitä ja niiden koko tulee kirjata lakiin niin sitovasti, ettei niitä voida ylittää. Nykyisen kaltainen käytäntö, jossa päiväkotien paikkoja täytetään yli sadan prosentin, pitää tehdä mahdottomaksi. SOOL kannattaa sitä, että kolmevuotiaiden ryhmässä olisi enintään 12 lasta ja yli kolmevuotiaiden ryhmässä 21 lasta. Ryhmässä on oltava vähintään kolme opetus- ja kasvatus-, hoito- ja huolenpitotehtäviin kelpoista henkilöä, joista vähintään yhden tulee olla opettajankoulutuksen saanut.

Henkilöstön vastuut tulee määritellä laissa. Ammatti- ja koulutusrakenne tulee selkiyttää siten, että henkilöstön koulutus parhaiten tukee lasten tarpeita ja varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita. Jokaisessa lapsiryhmässä tulee olla lapsiryhmän pedagogisesta toiminnasta vastaava opettaja, joka kantaa kokonaisvastuun toiminnan toteuttamisesta, arvioinnista ja kehittämisestä. On välttämätöntä, että yliopistojen lastentarhanopettajakoulutuksen aloituspaikkoja lisätään siten, että nykyinen vaje pedagogisesti koulutettujen varhaiskasvatuksen opettajien osalta saadaan korjattua ja opettajien riittävyys turvataan.

Jokaisessa päiväkodissa tulee olla myös pedagogiasta kokonaisvastuun kantava johtaja. SOOL pitää valitettavana, että työryhmän esityksessä johtajan kelpoisuusvaatimuksia ei ole asetettu tehtävän vaativuuden edellyttämälle tasolle. Päiväkodin johtaminen edellyttää vahvaa varhaiskasvatuksen osaamista ja asiantuntijuutta, perehtyneisyyttä alan tutkimukseen sekä johtamis- ja esimiestaitoja. Tulevaisuudessa päiväkodin johtajalta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa.

SOOL pitää tärkeänä, että myös opettajilla tulisi tulevaisuudessa olla ylempi korkeakoulututkinto. Tämä mahdollistaisi entistä paremman lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisen sekä vahvistaisi varhaiskasvatuksen pedagogista asiantuntijuutta. Varhaiskasvatuksen koulutuksen arviointiraportin mukaan yliopistollinen koulutus tuottaa ”vahvaa osaamista varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan ja lasten kehityksen ja oppimisen tukemiseen”.

Jo 40 vuotta vanha laki on uudistettava ja suunnattava tulevaisuuteen. SOOL vaatii, että lainsäätäjät tekevät rohkeita päätöksiä ja panostavat varhaiskasvatukseen. Lapset ansaitsevat parempaa!


Lisää aiheesta

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

2.4.2024

Nyt kannattaa liittyä: Hyödynnä kevään ja kesän jäsenkampanja!

Opeopiskelija, jos et vielä ole SOOLin jäsen, nyt kannattaa toimia. Liittyessäsi jäseneksi kevään tai kesän aikana saat yhdellä jäsenmaksulla jäsenedut yli vuodeksi eteenpäin. Vinkkaa myös opiskelukaverillesi!

Jaa sivu somessa

Tweet