11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Varhaiskasvatuslain pykälä vaatii, että vuoteen 2030 mennessä päiväkodin johtajalla on oltava kasvatustieteiden maisterin tutkinto. Nyt kuitenkin maan hallituksen norminpurkutalkoiden vuoksi tästä kelpoisuusvaatimuksesta ollaan luopumassa ja jatkossa myös ylempi AMK-tutkinto riittäisi päiväkodin johtajan pätevyydeksi. 

Laissa varhaiskasvatus määritellään lapsen suunnitelmallisena ja tavoitteellisena kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutena, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Kasvatustieteen maisteri on tutkimusperustainen koulutus, joka antaa opiskelijalle valmiuksia johtamistehtävissä toimimiseen ja syventää opiskelijan pedagogista osaamista. 

Kasvatustieteiden maisteriohjelma sisältöineen on räätälöity syventämään ja tukemaan varhaiskasvatuksen arjessa tarvittavaa osaamista aikaisemmista opinnoista. Varhaiskasvatuksen opettajan ja päiväkodin johtajan tutkinnossa pohjana olevat pedagogiset opinnot ovat perusta lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen ymmärtämiseksi. Päiväkodin johtajan tärkeimpiä työtehtäviä on varhaiskasvatusyksikön pedagoginen johtaminen, eikä tähän tehtävään ole riittäviä valmiuksia ilman pedagogista osaamista.

Vetoamme opetus- ja kulttuuriministeriöön, jotta päiväkodin johtajan pätevyys vaatisi jatkossakin kasvatustieteen maisterin tutkinnon. Päiväkodin johtaja on omassa työyhteisössään pedagogisen johtamisen ja pedagogiikan toteutumisen avainasemassa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen. Lapsilla on oikeus laadukkaaseen ja pedagogisesti perusteltuun varhaiskasvatukseen, jonka toteutumisesta yksiköissä huolehtii maisterikoulutettu pedagogiikan asiantuntija, päiväkodin johtaja.


Lisää aiheesta

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet