12.2.2019

Uudelle opettajalle on tarjottava palkallinen suunnitteluaika työsuhteen alkuun

SOOL vaatii, että uudelle opettajalle tulee tarjota kahden viikon palkallinen suunnitteluaika työsuhteen alkuun ennen varsinaisen opetustyön alkamista. On uhka laadukkaan opetuksen toteutumiselle, jos uuden opettajan työsuhde alkaa samana päivänä, kuin varsinainen opetustyö lasten ja nuorten kanssa.

KANNANOTTO

Vastavalmistunut opettaja on työpaikkaa vastaanottaessaan tienristeyksessä. Työuran alussa rooli opetettavasta muuttuu opettajaksi. Jokainen työpaikka on erilainen erilaisine oppijoineen. On selvää, että laadukkaan opetuksen tarjoamiseen tarvitaan aikaa perehtymiselle ja suunnittelulle jo ennen ensimmäistä opetustuntia.

Opettaja on ainakin päättäjien puheissa Suomen arvostetuimpia ammatteja. Se ansaitsee myös arvoisensa aloituksen.

On uhka laadukkaan opetuksen toteutumiselle, jos uuden opettajan työsuhde alkaa samana päivänä, kuin varsinainen opetustyö lasten ja nuorten kanssa. Opettajan tulee pystyä työssään reagoimaan akuutteihinkin muutoksiin, mutta ”lonkalta heittämiseen” ei yhdenkään opettajan työ voi perustua. Uudella opettajalla ei myöskään ole vuosien kokemustaustaa ja materiaalipankkeja. On työnantajan vastuulla tarjota riittävästi aikaa työsuhteen aloitukseen, jotta opettaja ehtii suunnittelemaan työnsä kunnolla.

Palkallinen perehdytys- ja suunnitteluaika on edellytys laadukkaalle opetukselle ja antaa opettajalle mahdollisuuden tarjota parasta työpanostaan. Uudelle opettajalle tuleekin alusta lähtien taata mahdollisuus valmistautua ja suunnitella opetustaan, tutustua työympäristöönsä sekä päästä osaksi työyhteisöä. Työyhteisön hyvinvoinnin parantaminen ennaltaehkäisee myös opettajien työhyvinvoinnin rapistumista.

Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. SOOL vaatii, että uudelle opettajalle tulee tarjota kahden viikon palkallinen suunnitteluaika työsuhteen alkuun ennen varsinaisen opetustyön alkamista. Yleisen turvallisuuden kannalta uuden opettajan on saatava myös riittävä perehdytys, jonka tulee kuulua työaikaan. Muuten opetuksemme jää sanonnan mukaan puolinaiseksi.


Lue myös:
SOOLin eduskuntavaalitavoitteet 2019
Suositukset uuden opettajan perehdytykselle


https://www.youtube.com/embed/T_YWVs0qqKk


Lisää aiheesta

13.5.2024

”Tää on nyt ihan vaan tällanen tavallinen tarina”

Opintojen päättymisen kohdalla moni vastavalmistunut opettaja pohtii, mihin suuntaan elämä vie. Omaa jaksamistaan ja arvojaan kannattaa pohtia, mutta töitä voi lähteä rohkeasti hakemaan myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelta.

13.5.2024

Terveisiä kesälomalta!

Opiskelu on tekemistä, josta ei lomia kerry. Töiden, opiskelun ja rahan riittämisen kolminaisuus määrittääkin opiskelijan arkea mutta kun elämänvaihe on ohi, voi kaikki kokemukset nähdä arvokkaina ja itsensä monta uutta oppia rikkaampana.

13.5.2024

Roolin vaihto opiskelijasta opeksi

Korkeakoulutus takaa teoriapohjan, jolle opettajan ammattitaito rakentuu työkokemuksen myötä. Työelämään siirtyessään pääsee mukaan prosesseihin ja tilanteisiin, joita varten ei ole voinut opettajankoulutuksessa harjoitella, mutta joista kuitenkin selviytyy.

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet