23.11.2015

Savonlinnan kampus on säilytettävä

SOOL vaatii Savonlinnan opettajankoulutuksen säilyttämistä nykyisellään ja tyrmää vaihtoehdot lakkauttaa Savonlinnan kampus tai siirtää sen toimintoja muualle. Itä-Suomen yliopiston tulisi ottaa mallia Turun yliopistosta, joka on turvannut Rauman opettajankoulutusyksikön rahoituksen.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL tukee opiskelijoiden ja henkilökunnan Pelastakaa Savonlinna -tapahtumaa ja kannustaa aktiivisiin toimiin kampuksen säilyttämiseksi. Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan opettajankoulutusyksikön nykyinen sopimuskausi on päättymässä ja kampuksen rahoituksen jatkosta keskustellaan. Esimerkiksi yliopistojen yhteistyöjärjestö UNIFI:n epätäsmällisyyksiä sisältävä raportti ehdottaa kotitalous- ja käsityötiedettä siirrettäväksi Joensuuhun. SOOL kyseenalaistaa kyseisen raportin luotettavuuden ja tyrmää vaihtoehdot lakkauttaa Savonlinnan kampus tai siirtää sen toimintoja muualle.

Savonlinnassa on tehty onnistuneesti opetus- ja kulttuuriministeriön vaatimaa profiloitumista taito- ja taideaineiden kampukseksi. Nykyisin kaikki luokanopettajaopiskelijat aloittavat OpeArt-painotuksella. Savonlinnan normaalikoulu on erikoistunut tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa ja tarjoaa opettajaksi opiskeleville erinomaiset valmiudet digiloikkaan.

Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lastentarhanopettajien koulutusta tulee lisätä ja Savonlinnassa on kapasiteettia lisätä sisäänottoa sekä opiskelutilojen että asuntojen puolesta. Savonlinnan taide- ja taitoaineisiin profiloitunutta opettajankoulutusta ei ole tällä hetkellä mahdollista toteuttaa Joensuun tai Kuopion kampusten toimintaresursseilla. Siirto muualle tarkoittaisi myös opiskelu- ja erikoistilojen uudelleenrakentamista ja opiskelija-asuntojen tilanteen tarkkaa selvittämistä.

Kattava yliopistollinen opettajankoulutus tulee taata valtakunnallisesti, jotta pätevien opettajien ja asiantuntijoiden saatavuus turvataan koko maassa. Savonlinnan yksikön lakkauttaminen olisi toteutuessaan merkittävä heikennys Etelä-Savon maakunnalle. Savonlinnan kampus on ollut toistuvasti lakkautushuhujen kohteena. SOOL vaatii Itä-Suomen yliopistoa tunnustamaan Savonlinnan yhdenvertaisena kampuksena Kuopion ja Joensuun rinnalla. Itä-Suomen yliopiston tulee ottaa mallia Turun yliopistosta, joka on turvannut Rauman opettajankoulutusyksikön rahoituksen.

SOOL näkee Savonlinnan yksikön toteuttaneen siltä vaaditut profilointitoimet. On vaikea ymmärtää miksi hyvää tutkimustyötä tekevä ja onnistuneesti profiloitunut yksikkö pitäisi sulkea. SOOL vaatii Savonlinnan opettajankoulutuksen säilyttämistä nykyisellään.

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

15.4.2024

SOOL hakee aluetoimijoita ensi lukuvuodeksi

Haemme ensi lukuvuodeksi uusia aluetoimijoita Helsinkiin, Joensuuhun, Jyväskylään, Ouluun, Raumalle, Rovaniemelle ja Tampereelle. Aluetoimijat vastaavat SOOLin paikallisesta jäsenhankinnasta ja näkyvyyden vahvistamisesta kampuksilla. Jos etsit joustavaa ja osa-aikaista työtä opeopintojen oheen, lähetä hakemuksesi 28.4. mennessä.