16.4.2023

Liittokokous: Opetus- ja tutkimusrauha korkeakouluille

Kunnollisilla resursseilla ja palkkauksella tulee varmistaa, että korkeakoulujen henkilökunnalla on aikaa toteuttaa molempia tehtäviään eli opetusta sekä tutkimusta.

LITTOKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Suomalaisen opettajankoulutuksen laadun punainen lanka löytyy osaavasta, tutkimukseen perustuvasta korkeakoulutuksesta. Korkeakoulu on koulutusympäristönä uniikki, sillä korkeakouluissa tehdään koulutuksen lisäksi TKI-toimintaa eli tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Opettajankoulutusyksiköt ovat poikkeuksellisia tässä kontekstissa, koska henkilökunnan opetustehtävän määrä suhteessa muihin yksiköihin on suurempi.

Opetuksen suuremmasta määrästä huolimatta paine tutkimuksen tuottamiselle on valtava niin yksikkö- kuin yksilötasolla. Tästä aiheutuva kuormitus näkyy opiskelijoille muun muassa opetushenkilökunnan rajautuneemmilla resursseilla kohdata opiskelijat yksilöinä ja heikentyneinä mahdollisuuksina keskittyä laadukkaaseen opetukseen. Korkeakoulujen opetuksen laatu ja opetushenkilökunnan kuormittuneisuus heijastuvat myös suoraan kasvatus- ja tutkimusalojen kiinnittymiseen sekä alalla koettuun veto- ja pitovoimaan. Tämän vuoksi opetus- ja tutkimusrauhan takaaminen on välttämätöntä.

Jatkuva paine ja kiire ovat jokaiselle opetusalalla opiskelevalle ja siellä työskentelevälle tuttuja ilmiöitä. Mediassa näkyy paljon keskustelua siitä, kuinka tarvitsemme enemmän resursseja varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle, sillä nykyisellä kasautuvalla työmäärällä alan työntekijät uupuvat. Tämä sama kokemus ja siitä nouseva tarve koskettaa myös korkeakoulujen opetushenkilökuntaa. On tärkeää, että varmistamme kunnollisilla resursseilla ja palkkauksella sen, että henkilökunnalla on aikaa toteuttaa molempia tehtäviään eli opetusta sekä tutkimusta.

Tulevaisuuden kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisina tarvitsemme opettajankouluttajia, joilla on mahdollisuus ja resurssit tehdä työtään laadukkaasti. Korkeakoulut tarvitsevat kohdennettua ja riittävää rahoitusta sekä realiteetteja esimerkiksi aloituspaikkojen ja resurssien tasapainoon. Vaadimme opetushenkilökunnalle heille oikeutettua opetus- ja tutkimusrauhaa sekä mahdollisuutta toteuttaa omaa ammattitaitoaan kuormittumatta.


Lisää aiheesta

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet