7.3.2019

Jokainen opettaja ansaitsee työn vaativuutta vastaavan palkan ja mahdollisuuden vertaistukeen

SOOL vaatii, että jokaiselle opettajalle maksetaan työn vaativuutta vastaavaa palkkaa ja tarjotaan mahdollisuus saada vertaistukea oman työnsä tueksi. Opettajien työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että tulevassa Suomen hallitusohjelmassa nämä asiat tulevat huomioiduksi.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL edellyttää, että opettajien vertaistuen malleja kehitetään entistä toimivammiksi ja erityisesti vastavalmistuneet opettajat otetaan mukaan mentorointiin heti työuran alusta vähintään kahdeksi ensimmäiseksi työvuodeksi. Opettajankoulutuksen kehittämisen tärkeäksi suunnaksi tulee ottaa se, että tulevaisuuden opettajaopiskelijoilla olisi mahdollisuus saada vertaistukea jo korkeakouluopintojensa aikana.

Suomalaisten opettajien osaaminen on kansainvälisesti tarkasteltuna huipputasoa. Tätä osaamista arvostetaan puheissa mutta arvostus ei näy käytännössä; palkkaus on selvästi heikompi kuin muilla korkeakoulutetuilla ammattiryhmillä ja työn vaativuus lisääntyy jatkuvasti. Lisäksi erityisesti uudet opettajat jäävät usein yksin työssä kohtaamiensa haasteiden kanssa. Työtehtävien moninaistuminen, lisääntyneet määräaikaisuudet ja työ- ja virkasuhteiden vaihtuvuudet heijastuvat uusien opettajien jaksamiseen ja laajemmin työhyvinvoinnin heikentymiseen kaikilla koulutuksen asteilla.

Pedagogisen työn tulee olla tulevaisuudessa entistä vetovoimaisempaa, jotta alalle halutaan jatkossakin hakeutua opiskelemaan. Tulevien päättäjien tulee olla valveutuneita ja tietoisia opetus- ja kasvatusalan sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteista, jotta he pystyvät aidosti edistämään SOOLin eduskuntavaalitavoitteita, joihin iso osa ehdokkaista on jo sitoutunut.

SOOL vaatii, että Suomen tulevat kansanedustajat ja hallitus pitävät huolen, että nykyisillä ja tulevilla opettajilla on resurssit ja työolot, joilla mahdollistetaan maailman paras oppiminen ja jokaisen oppijan huomioiminen. Opettajien arvostuksen tulee näkyä koulutuksen resursseissa, myös valtion budjetissa asti.


Tämän sisällön näyttäminen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

Lisää aiheesta

13.5.2024

Roolin vaihto opiskelijasta opeksi

Korkeakoulutus takaa teoriapohjan, jolle opettajan ammattitaito rakentuu työkokemuksen myötä. Työelämään siirtyessään pääsee mukaan prosesseihin ja tilanteisiin, joita varten ei ole voinut opettajankoulutuksessa harjoitella, mutta joista kuitenkin selviytyy.

13.5.2024

”Tää on nyt ihan vaan tällanen tavallinen tarina”

Opintojen päättymisen kohdalla moni vastavalmistunut opettaja pohtii, mihin suuntaan elämä vie. Omaa jaksamistaan ja arvojaan kannattaa pohtia, mutta töitä voi lähteä rohkeasti hakemaan myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelta.

13.5.2024

Terveisiä kesälomalta!

Opiskelu on tekemistä, josta ei lomia kerry. Töiden, opiskelun ja rahan riittämisen kolminaisuus määrittääkin opiskelijan arkea mutta kun elämänvaihe on ohi, voi kaikki kokemukset nähdä arvokkaina ja itsensä monta uutta oppia rikkaampana.

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet