24.1.2018

SOOLin jäsenmäärä kääntyi kasvuun

Opettajaksi opiskelevien liiton jäsenmäärä kääntyi vuoden 2017 aikana yli seitsemän prosentin nousuun parin vuoden laskusuhdanteen jälkeen. Järjestäytyminen näyttää jälleen kiinnostavan opeopiskelijoita.

SOOLiin kuului vuoden vaihteessa 7 252 eri alojen opettajaksi opiskelevaa, mikä on 7,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Erityisesti kasvoivat lastentarhanopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskelevien jäsenmäärät, ja heidän osuutensa lähentelee nyt 60 prosenttia kaikista liittoon kuuluvista. Varsinkin lastentarhanopettajaksi opiskelevien jäsenmäärän kasvua selittävät osaltaan aloituspaikkojen lisäykset.

Pitkän aikaa trendinomaisena jatkunut aineenopettajaopiskelijoiden jäsenmäärän laskukin näyttäisi olevan taittumassa. Heidän osuutensa SOOLin koko jäsenistöstä on ehtinyt 2010-luvun kuluessa laskea noin 40 prosentista 28 prosenttiin. Ammatillisten opintojen opettajaksi opiskelevien osuus oli vuonna 2017 lievässä laskussa.

– Ammattikorkeakouluissa sekä aineenopettajaksi opiskelevien tavoittamisessa on omat haasteensa, mutta on kannustavaa huomata SOOLin aluetoiminnan kehittämisen ja aktiivisten aluetoimijoiden myötä saavutettuja tuloksia, kertoo liiton järjestösihteeri Martina Wetterstrand.

Suurimmat SOOL-kaupungit ovat edelleen Helsinki ja Jyväskylä, joissa opiskelee lähes 40 prosenttia koko jäsenistöstä. Joensuu tulee vuoden kuluttua nousemaan niiden kanssa samaan kokoluokkaan, kun opettajankoulutus Savonlinnassa päättyy ja opiskelijat siirtyvät Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle.

Hieman yli 80 prosenttia SOOLin jäsenistöstä on naisia. Opettajien Työttömyyskassaan kuului vuoden vaihteessa SOOLin kautta 655 jäsentä.

» SOOLin jäsenyhdistykset


Lisää aiheesta

2.4.2024

Nyt kannattaa liittyä: Hyödynnä kevään ja kesän jäsenkampanja!

Opeopiskelija, jos et vielä ole SOOLin jäsen, nyt kannattaa toimia. Liittyessäsi jäseneksi kevään tai kesän aikana saat yhdellä jäsenmaksulla jäsenedut yli vuodeksi eteenpäin. Vinkkaa myös opiskelukaverillesi!

11.5.2023

Aineenopettajat identiteettiä etsimässä

Aineenopettajien pedagogiset opinnot ovat vain lyhyt pätkä pitkien opintojen keskellä ja opettajaksi kasvetaan usein vasta työelämässä. Aineenopettajaksi opiskelevan on kuitenkin mahdollista sovittaa jo opiskeluaikana yhteen aineasiantuntijuutensa ja opettajuutensa.

24.8.2022

Kasvetaan aineenopeiksi – yhdessä

Aineenopettajaksi opiskelevat ovat kaikenkirjava joukko, varustettuna erilaisilla opinnoilla, motiiveilla ja tavoitteilla.

4.5.2022

Vuoden harjoittelunohjaaja Tiina Pajunoja: Kuuntelu on puhumista tärkeämpää

Valitsemalla Vuoden harjoittelunohjaajan SOOL haluaa kiinnittää huomiota asiantuntevan harjoittelunohjauksen merkitykseen opiskelijoiden opettajuuteen kasvussa ja opettajaidentiteetin löytymisessä. Vuoden harjoittelunohjaaja valitaan SOOLin jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.

12.5.2021

Korvaako robotti opettajan? Ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat kristallipallon äärellä

Miltä näyttää opettajuus lähivuosina? Tässä artikkelissa asiaa penkovat kolme ammattiopeopiskelijaa. Käymme läpi ajatuksia tulevaisuuden opettajan työstä ja sen haasteista. Tulevaisuuden ennustaminen lienee mahdotonta, mutta jotakin voimme tutkimuksen menetelmin saada selville.

Jaa sivu somessa

Tweet