Emppu Laakkonen

Ehdolla SOOLin hallitukseen kaudelle 2022 - 2023.

Opiskelee: erityisopettajaksi (laaja-alainen erityisopettaja sekä filosofian ja elämänkatsomustiedon aineenopettaja)
Opiskelupaikka: Helsingin yliopisto
Opinnot alkoivat: 2020
Jäsenyhdistys: Erikeepperi ry


LINJAUKSET

FI / SV
1. Kaikille saavutettava SOOL
2. Oppiainerajoja ylittävää toimintaa 
3. Järjestöjen SOOL

1. Kaikille saavutettava SOOL

Meistä opeopiskelijoista on moneen, koska meitä on monenlaisia. SOOL tavoittelee kaikkien opeopiskelijoiden liittoa, tähän kuuluu oleellisesti kaikkien opeopiskelijoiden edustaminen. Tavoitteen täyttämiseksi SOOL tarvitsee läpinäkyvää toimintaa ja helposti lähestyttävän imagon. Tämä ei kuitenkaan yksinään riitä, sillä solidaarisuus on aktiivisia tekoja: kielellisen saatavuuden tavoittelua, maantieteellisen yhdenvertaisuuden tukemista, selkeitä kannaottoja, paikallista ja kansallisea vaikuttamista, sekä niin sisäisiä kuin ulkoisiakin selvityksiä mm. yleisen yhdenvertaisuustoiminnan suhteen. Opettajuutta tehdään omalla, kokonaisella identiteetillä, niinpä opeopiskelijoiden tukeminen on edunvalvonta- ja yhdenvertaisuustyötä myös yli"pelkän" ammatin.

2. Oppiainerajoja ylittävää toimintaa 

Yhteisopettajuus on tämän päivän ja tulevaisuuden opettajuutta. Mahdollisuudet tutustua ja toimia yhdessä muiden oppiaineiden opiskelijoiden kanssa ovat kuitenkin olleet monin paikoin rajalliset, opintojen puolesta pitkälti harjoitteluihin rajoittunutta. SOOL:illa on upea mahdollisuus päästä hyödyntämään monialaista edustustaan esimerkiksi tarjoamalla erilaisia tilaisuuksia päästä toimimaan monialaisesti. Oppiaine-, korkeakoulu- ja paikkakuntarajoja ylittävä toiminta voisi parhaimmillaan avata uudenlaisia ikkunoita ymmärtämään sitä työympäristöä, johon moni meistä jatkaa opintojen päätyttyä. Olemme yhdessä vahvempia ja parempia kollegoita toisillemme, jos tiedämme toistemme toimintatavoista ja käytänteistä tarkemmin. Opettajat toistensa tukena vievät pitkälle.

3. Järjestöjen SOOL

SOOL koostuu opeopiskelijoiden lisäksi opeopiskelijoiden järjestöistä. Valtakunnallisena toimijana SOOL:illa on mahdollisuuksia ja resursseja toimia yhteistyössä alalla toimivien opiskelijajärjestöjen kanssa myös koulutustapahtumien ja Talvipäivien ulkopuolella. Ennen kaikkea SOOL pystyy toimimaan apu- ja tukikeinoja tarjoavana tahona mukana kehittämässä opiskelijajärjestötoimintaa! Järjestökentällä tarvitaan korona-ajan mukana tuomien haasteiden selvittämiseen ennen kaikkea yhteistyötä. Monipuolisesti kestävän opiskelijajärjestötoiminnan kehittäminen on kaikkien opiskelijoiden etu.

// 
1. Uppnåelig SOOL för alla
2. Tvärvetenskaplig verksamhet
3. Föreningars SOOL

1. Uppnåelig SOOL för alla

Det finns många olika slags lärarstudenter. SOOL strävar efter att vara en allians för alla lärarstudenter, vilket innefattar representation av oss alla. För att uppfylla målsättningen, SOOL behöver en genomskinlig verksamhet och lättillgänglig image. Dessa ensamma är inte tillräckliga, för att solidaritet betyder gärningar: strävning efter språklig tillgänglighet, geografisk jämlikhet, klara ställningstaganden, både lokal och nationell inflytande, och undersökning om jämlikhetsverksamhet. Lärararbete är klar med våra egna, hela identiteter, och därför stödja lärarstudenter är intressebevakning och jämställdhetsarbete utöver "bara" yrken.

2. Tvärvetenskaplig verksamhet

Samundervisning är både närvarandes och framtidens lärarjobb. Möjligheter för att jobba och bekanta sig med andra lärarstudenter har varit begränsade, genom studier i stora drag vid lärarpraktik. SOOL har en fantastisk chans att utnyttja sin mångsektoriel medlemskap till exempel genom att erbjuda möjligheter för studenter till att samarbeta tvärvetenskapligt. Verksamhet som överskridas studieinriktningar, högskolor och städer kan öppna nya fönster att förstå arbetsmiljön där många av oss fortsätter till efter studier. Tillsammans är vi starkare och bättre kollegor för varandra, om vi är bekanta med handlingssätt och praxis. Lärare som stöttar varandra kommer långt. 

3. Föreningars SOOL

Dessutom lärarstudenter, SOOL består av lärarstudenters föreningar. Som en landsomfattande förbund, SOOL har möjligheter och resursser att samarbeta med andra föreningar som opererar på samma fältet, utanför utbildningsevenemang och Talvipäivät. Framför allt kan SOOL fungera som en part vilken erbjudar hjälp- och tjänstmedel och utvecklas studentföreningars verksamhet! Föreningsfält behöver samarbete för att övervinna svårigheter COVID-19 har uppsätt. Mångsidig och hållbar studentföreningars verksamhets utveckling är i allas intresse. 


MIKSI MINÄ?

FI / SV
Yhdenvertaisuustoiminta on ollut mulle aina lähellä sydäntä, sitä haluan lähteä jatkamaan myös SOOLissa. Liiton tämän vuoden painopiste yhdenvertaisuudessa oli mulle merkki siitä, että nyt on oikea hetki hakea hallitukseen. Koen, että mulla on todella paljon annettavaa, mutta tietenkin myös opittavaa. Avoimin mielin on hyvä jatkaa ja kehittyä.

Aloitin opinnot vuonna 2019 Turun avoimen yliopiston puolella, tein siellä erityispedagogiikan perusopinnot ja jatkoin yhteishaun kautta vuonna 2020 Helsingin puolella erityispedagogiikan opintojani ns. "koronafuksina". Nyt opiskelen toista vuotta erkkaa Helsingissä ja kirjoitan kandiani. Erityispedagogiikan lisäksi luen itsestäni filosofian ja elämänkatsomustiedon aineenopettajaa. 

Tuoreesta korkeakoulukokemuksestani huolimatta en ole keltanokka järjestöpuolella. Toimin oman ainejärjestöni Erikeepperi ry:n hallituksessa toista vuotta, ensin sihteerin ja nyt puheenjohtajan roolissa useiden muiden vastuutehtävien joukossa. Pieni mutta tiivis kotijärjestöni on opettanut minulle valtavasti edunvalvonnan tärkeydestä ja yhteen hiileen puhaltamisen voimasta. Lisäksi toimin myös Helsingin yliopiston tiedekuntajärjestö Condus ry:n hallituksessa mm. yhdenvertaisuustiimissä. Tiedekuntatason toimijana kaikkien opeopiskelijoiden huomiointi ja edunvalvonta on minulle todella tärkeää.

Eräs hyvä ystävä kuvailee persoonaani usein näin: "Sussa on sellasta karismaattista intoa." Olen intohimoinen ja ajoittain temperamenttinenkin, mutta myös herkkä ja empaattinen kokonaisuus. Avoin kommunikaatio ja yhteistyö on mulle ryhmäkontekstissa tosi tärkeitä, ja niitä pyrin aina tuomaan mukanani minne menenkään!

//
Jämställdhetsverksamhet har alltid varit nära mitt hjärta, det är vad jag vill fortsätta också i SOOL. SOOLs tyngdpunkt i jämställdhet det här året var ett tecken för mig att nu är riktig tid att ansöka. Jag tycker att jag har mycket att ge men också självklart mycket att lära. Med öppet sinne är det bra till att fortsätta och utveckla sig.

Jag börjat mina studier i 2019 i Åbo på öppna universitetet, studerade mina grundstudier i specialpedagogik där och forsatte till Helsingfors Universitetet vid gemensam ansöka i 2020 som "coronagulis". Nu studerar jag i HU för andra året och skriver min kandidatexamen. Dessutom specialpedagogik studerar jag också till lärare i filosofi och livsåskådningskunskap.

Fastän min ny högskola erfarenhet, är jag inte en nybörjare i föreningsfält. Jag funkar i min ägen ämneförenings Erikeepperi rfs styrelse för andra året, först som en sekreterare och nu som ordförande mellan flera andra asnvarigheter. Min små men kärnfull hemmaförening har lärt mig mycket om intressebevaknings betydelse och kraften i samarbete. Därtill är jag också i Helsingfors Universitetets pedagogiska fakultetens fakultetsförening Condus rfs styrelse i jämställdhetsteamet bland andra. Som aktör på fakultetsnivå, att beakta efter alla lärarstudenter är mycket viktig för mig.

En vänn beskriver min karaktär ofta så här: "Du har sådan karismatisk drift." Jag är entusiastisk och emelllanåt temperametsfull, men också känslig och empatisk helhet. Öppna kommunikation och samarbete är nödvändiga för mig i team sammanhang, och dem strävar jag att tar med vart jag än går! 


Saavutettava SOOL, kaikille! / Uppnåelig SOOL för alla!


« Ehdokkaat

Jaa sivu somessa

Tweet