Avoin kirje nuorelle opettajalle

Tämä on avoin kirje jokaiselle nuorelle opettajalle, nuoreksi itsensä kokevalle tai nuorten asioista kiinnostuneelle.

20.12.2021

Torstai 18.11.2021 oli merkittävä päivä. Ei merkittävä sillä tavalla kuin piti, mutta merkittävä silti. Me SOOLissa elimme pitkään siinä uskossa, että opettajaksi opiskeleville halutaan äänioikeus OAJ:n valtuustoon ja hallitukseen. Opetusalan ammattijärjestö OAJ on Akavan suurista järjestöistä ainoa, jossa opiskelijoilla ei tätä oikeutta vielä ole. SOOLin tavoitteet päästä valtuustoon ja hallitukseen äänivaltaisina eivät olleet kohtuuttomia: 3–5 paikkaa valtuustoon sekä yksi paikka hallitukseen. SOOL ei halunnut kasvattaa valtuuston taikka hallituksen kokoa, mutta olimme silti valmiit tulemaan myös olemassa olevan paikkamäärän päälle.

SOOL ei mahtunut joukkoon eikä päälle, äänipaikkoja ei tullut kumpaankaan – ei valtuustoon eikä hallitukseen. Pettymys oli valtava. Päätöksen taustalla ei kuitenkaan ollut ainoastaan opiskelijoiden äänioikeuden evääminen, vaan myös valtuuston haluttomuus muuttua. Tämä heijastui siinä, että monivuotisesta järjestöuudistusprojektista jäi käteen ainoastaan jäsenten valtuustoaloitteiden mahdollistaminen.

Hei sinä entinen opeopiskelija – olitpa entinen SOOLin aluetoimija (tai kenttäasiamies), toimiston työntekijä, pääsihteeri tai hallituslainen; olitpa ainejärjestöaktiivi, ylioppilaskunnan tai opiskelijakunnan edaattori tai hallituksen jäsen tai muu toimija; olitpa sitten opiskeluaikoina töitä tehnyt tai yksin opintoihin keskittyvä – sinua tarvitaan! Olitpa kuka tahansa entinen opiskelija ja nykyinen nuori opettaja, me jaamme kokemuksesi. Opiskelijan ääni on kautta aikain ollut vaikea saada kuuluviin. Tee tuleville sukupolville palvelus.

OAJ:n valtuustovaalit ovat edessä ja ehdokasasettelu on käynnissä. Emme saa antaa äänemme hukkua huutojen valtamereen. Meidän on tehtävä osamme OAJ:n tulevaisuuden puolesta ja yhdessä tuotava uusia nuoria ja innokkaita valtuutettuja linjaamaan järjestön toimintaa. Voit auttaa neljällä tavalla:

1. Asetu ehdolle OAJ:n valtuustoon.
  2. Äänestä opiskelijamyönteistä valtuutettua vaaleissa.
  3. Nosta ääntä opiskelijoiden puolesta OAJ:n alue- ja paikallistasolla.
  4. Tee jäsenaloite SOOLin äänivallasta valtuustoon sekä hallitukseen.

Yhdessä olemme vahvempia.

Ohjeet ehdolle asettumiseen, äänestämiseen ja kaikkeen valttuustovaaleihin liittyvään löytyy tämän linkin takaa.