Tunnekasvatus koulussa -webinaari

30.9.2020 15:00 - 30.9.2020 17:00

WEBINAARI

SOOLin webinaarissa piirretään tunnekasvatuksen ääriviivoja niin teorian kuin käytännön näkökulmista. Lisäksi puhutaan tunnekasvatuksen merkityksestä, käsittämisestä ja opettajasta tunnekasvattajana.

Opettajaksi opiskelevat kertovat usein, että luennoilla saatetaan puhua tunnekasvatuksen merkityksestä, mutta kukaan ei kerro, mitä tunnekasvatus on.

”Yhteiskunnan moniarvoistuminen ja elämän sirpaloituminen on tuonut omat haasteensa kouluun ja voikin sanoa, että helppoa oppilasryhmää ei enää ole, vaan opettajina törmäämme jatkuvasti oppilaiden henkilökohtaisesta elämästä nouseviin vaikeisiin asioihin ja kipeisiin tunteisiin.”

Webinaari on tarkoitettu SOOLin jäsenille. Live streamin linkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse webinaaripäivänä ennen lähetyksen alkua. Ilmoittautuminen alkaa viikolla 38.

Ohjelma

15.00

Webinaarin alkusanat
Riku Oras, SOOL

15.10

Tunnekasvatus koulussa – Mitä tunnekasvatus on ja mille se perustuu
Sanna Isopahkala, luokanlehtori, väitöskirjatutkija

16.00

Tunnekasvatukset käsittäminen ja merkityksellisyys
Eveliina Leskelä & Emma Määttä, Oulun yliopiston pro gradu -tutkijat

16.45

Loppuasanat ja palaute


SANNA ISOPAHKALA

Webinaarin ensimmäisessä osuudessa luokanlehtori ja väitöskirjatutkija Sanna Isopahkala kertoo tunnekasvatuksen merkityksestä ja perustasta niin teorian kuin käytännön näkökulmista.

”Mitä minä voin tehdä kasvattajana, jotta oppilaiden kipeätkin tunteet tulisivat käsitellyiksi niin, etteivät ne häiritsisi kouluarjessa toimimista ja henkilökohtaista oppimista? Kuinka opin tunnistamaan omia tunteita ja niiden vaikutuksia oppilaisiin? Miten auttaa oppilaita sanoittamaan omia tunteitaan?”

Kun aloitin nuorena luokanopettajana työt 10 vuotta sitten, minulle oli yllätys, miten paljon tunteet vaikuttavat koulun arjessa. Luokan toiminnassa esiintyi paljon vaikeita, kipeitä tunteita, oli ulkopuolelle jättämistä ja uhkailua. Tunteet eivät olleet jotain, mikä ilmeni vain oppilastasolla, vaan myös opettajana koin itse niitä samoja tunteita: epäonnistumista, pelkoa ja häpeää. Halusin luoda malleja, jotka tuovat tunnekasvatuksen osaksi koulun arkea. Minusta tuli omaa työtäni tutkiva opettaja.


EVELIINA LESKELÄ & EMMA MÄÄTTÄ

Webinaarin toisessa osuudessa Oulun yliopiston opettajaopiskelijat Eveliina Leskelä ja Emma Määttä kertovat tunnekasvatuksen käsittämisestä ja merkityksellisyydestä heidän pro gradu -tutkielmansa pohjalta. Puhujat pureutuvat osuudessaan tunnekasvatukseen omasta näkökulmastaan opettajaopiskelijoina sekä siihen, mitä tunnekasvatus voi käytännössä olla.

Jaa sivu somessa

Tweet