23.11.2018

Mistä on kympin tytöt tehty?

Blogi | ALEKSI VEHMASSALO

Kiltteydestä, tottelevaisuudesta, pänttäämisestä ja ripauksesta hiljaisuutta. Hiljaisuus on hyve. Kympin tytöt tietävät olla vänkäämättä vastaan. Jos kympin tyttö saa todistukseensa rivin kymppejä, ei tätä tarvitse lähteä erikseen juhlimaan. Tämä on hienoa suoritus, mutta emmehän me vähempää meidän huipputytöiltä odota.

Entä mistä on kympin pojat tehty?

Itseluottamuksesta, päämäärätietoisuudesta, luovuudesta ja lahjakkuudesta. Jos kympin poika saa todistukseensa rivin kymppejä, on se syytä tunnustaa poikkeuksellisena lahjakkuutena. Poika on ylittänyt itsensä ja muut. Hänestä voidaan odottaa suuria asioita. Tätä kannattaa juhlia.

Jos niitä kymppejä ei kaikesta sitten tullut, niin se ei haittaa. Hän vielä etsii omaa luovuuden lähdettään. Ei kai sitä kaikessa nyt mestari voi olla.

Kympin pojasta voi tulla mitä tahansa. Taiteilija, lakimies, lääkäri, poliisi, toimitusjohtaja, nobelisti, astronautti tai vaikkapa tasavallan presidentti.

Kympin tytöstä voi tulla luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja tai vaikkapa äidinkielen opettaja. Valinnanvaraa löytyy! Tämä on hienoa, koska mehän arvostamme opettajia ja kympin tyttöjä.

Niinhän?

Seuraavaksi viesti niille, joita ärsyttää hössötys sukupuolten välisestä epätasa-arvosta.

Opiskelen itse varhaiskasvatuksen opettajaksi ja edustan miehenä sukupuolivähemmistöä. Tämä minulle myös muistetaan kertoa, jos se vain on sattunut itseltäni ohi menemään. Ammattinimikkeeni saa usein etuliitteen ”mies-”, luennoilla on minulta kysytty miehen näkökulmaa pedagogisen näkökulman sijaan ja sijaisuuksia tehdessäni minua tervehditään lauseella ”hienoa, että saatiin mies tänne”.

Vaikka sukupuolestani johtuvat ennakko-odotukset ärsyttävät itseäni, olen silti onnekas. Erityiskohtelu kääntyy pääsääntöisesti edukseni. Alavalintaani toki ihmetellään, mutta usein ihastelun kautta. Tuntuu, että minun odotetaan siirtyvän johtotehtäviin, mikä näkyy jatkuvana kannustuksena. Keskustelut opiskelutovereideni kanssa myös kielivät siitä, että virheitäni jaksetaan päiväkodeissa katsoa omaksi onnekseni varsin joustavasti.

Entä, kun ennakko-odotuksissa ei olekaan positiivista latausta? En voi sanoa olevani naistyöntekijöiden kokemusasiantuntija, mutta omakohtaisesti olen päässyt huomaamaan, että työntekijänä miehisille piirteille asetetaan varsin eri määreet kuin naisellisille piirteille. Parasta mitä meillä tytöillemme on usein tarjota, on ”kympin tyttöys”. Se on varsin kapea rooli.

Opettajan työtä ei kukaan – ainakaan toivottavasti – sukupuolielimillään tee, joten toivon, että tulevaisuudessa ei sukupuolella roolia alavalinnoissa olisi. Opettajat ovat keskeisessä kasvatusroolissa ja vaikuttavat siihen, miten lapset ja nuoret näkevät omat mahdollisuutensa elämässä. Jokaisen opettajan tulee olla siis valppaana siinä millaisin asentein hän eri sukupuolet kohtaa. Jokaisen opettajan tulee pysähtyä miettimään, onko hän kannustanut lapsia ja nuoria eri tavalla olettamansa sukupuolen perusteella. Jokaisen opettajan tulee tukea jokaisen opinpolkua sukupuolesta riippumatta.

Ja mistä ne kympin tytöt on oikeasti tehty?

Kympin tytöt ovat yleensä aivan täysiä kymppejä, mutta heidän kohtelunsa ja käsite ”kympin tyttöys” on tehty ennakkoluuloista ja epäluottamuksesta tyttöjä kohtaan sekä harhaisista käsityksistä sukupuolirooleista.

https://www.youtube.com/embed/OxfDcMNkBYE

Aleksi Vehmassalo & Sanni Salmenoja: Kympin tytöt. OAJ:n yleisötilaisuus Sanomatalon Mediatorilla maailman opettajien päivänä 2018.


 

Jaa sivu somessa

Tweet