Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luokanopeopiskelijoiden sukupuolijakauma?  (Luettu 3216 kertaa)
kardaani
Jäsen
**

« : 30.05.07 - klo:15:02 »

Terve,
Olen lukenut joskus lehdestä, että sukupuolijakauma olisi OKL:ssä vinoutunut eli naisia olisi enemmän. Miten todellinen tilanne on? Miten teidän kurssilla? Onko miesten helpompi kuitenkin päästä sisälle (juuri edellisestä syystä)? Näinkin olen kuullut puhuttavan. Soveltuvuuskokeessahan ei jaeta pisteitä sukupuolen mukaan virallisesti, mutta miten luulette käytännön menevän?
tallennettu
Ansku
Jäsen
**

"Onni on oma pieni koira, joka odottaa kotona."

« Vastaus #1 : 30.05.07 - klo:15:22 »

Kyllähän se näin on, että me kauniimman sukupuolen edustajat olemme suurempi ryhmä koulutuksessa, mitään tarkkaa prosenttia en nyt osaa heittää, mutta aikoinaan, kun itse opinnot aloitin, aloittaneita oli n. 100, joista kymmenkunta miehiä. Siitä voi sitten ottaa ja laskea keskiarvoa (ota tosin huomioon, että paikkakunnittain voi vaihdellakin).

Sukupuolenhan ei pitäisi valintaan millään tavalla vaikuttaa eikä koulutusyksiköillä varmasti ole mitään linjaa suuntaan tai toiseen. Hyvä tyyppi päässee läpi oli sitten tyttö tahi poika, toki tietenkin yksittäiset haastattelijat/arvioijat arvottavat itsekseen erilaisia asioita, miksei sitten sukupuolta. Mutta pyrkimys on tietenkin tasapuolisuuteen, joten pelkän sukupuolen voimaan pääsykokeissa ei kannata luottaa  Iskee silmää

tallennettu
ono-ono
Jäsen
**

« Vastaus #2 : 24.09.09 - klo:10:40 »

Sukupuolijakauma vaihtelee varmaan paikkakunnittain. Eniten miehiä opiskelijoista luulisi olevan Raumalla, jossa pitkä teknisen työn koulutus vetää miehiä puoleensa.
Savonlinnan OKL:ssä aikoinaan aloittaneena voin sanoa, että 60 vuosittain luokanopettajankoulutuksen aloittavasta opiskelijasta 10-12 on miehiä. Savonlinnan tilanne on miesten puolesta siinä mielessä hyvä, että meilläkin on pitkä teknisen sivuaine sekä liikunta, jotka ehkä houkuttelevat miehiä? Vai mitä mieltä olette?

Luokanopettajapuolella tilanne ei miesten kannalta ehkä ole niin paha kuin lastentarhanopettajapuolella, jossa miehiä kuvittelisin olevan vielä vähemmän. (Savonlinnassa viime syksynä aloittaneista 40 opiskelijasta 1 mies)
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: